Henning Jensen

Musiker,

komponist & cand. phil. i musik

Klaus Rubin

Lektor i drama og teater

Artikel

Matematik nr. 2 2023
Luftguitar, sang, rim, remser, dans, rytme og
 æstetisk læring

Af Jesper Fisker Olesen Lærer, Gammelgårdsskolen i Aarhus, jesperfiskerolesen@gmail.com


Mit navn er Jesper Fisker Olesen. Jeg har arbejdet som matematiklærer gennem de sidste 25 år i grundskolen 1., 2. og 3. klasse og på mellemtrinnet 4., 5. og 6. klasse på henholdsvis

Skjoldhøjskolen med stor koncentration af tosprogede elever og på Gammelgårdsskolen i Åbyhøj, Aarhus. For 15 år siden stiftede jeg bekendtskab med cd’en ”At Gange Med Sange” – en sjov måde at lære de små tabeller. Den indeholder 11 sange

omhandlende de små tabeller fra 0 til 10 tabellen. Cd’en er opbygget over forskellige musikgenrer: Rock, jazz, reggae, country, calypso etc., en stilart for hver tabel, og på den måde kan børnene bedre skelne de enkelte tabeller og kombinationer fra hinanden. Derudover indeholder de enkelte numre rim og remser, hvilket også er med til at nuancere de forskellige sange og tabeller. Jeg har de sidste 3 år ikke haft mulighed for at bruge tabelsangene i min undervisning i takt

med cd’ens død og udfasningen af cd-afspillere på skolerne, så det var med meget stor glæde, da jeg for nylig fandt ud af, at sangene og melodierne samt nodehæftet er tilgængelige som

lydfiler både til computer, telefon og til Chromebook. Da jeg løbende gennem skoleåret repeterer tabelsangene, har det haft stor betydning for mig med den nye tilgængelighed af produktet at kunne få tabelsangene som lydfiler. Nu kan jeg

til enhver tid afspille dem på de tilgængelige afviklingssystemer, der findes på skolen. Samtidig med at jeg afspiller tabelsangene, øver vi tabellerne ved taltavlen, hvor eleverne skal pege på facit på tabeltavlen i matematikbogen. Andre gange hopper de facit, hvor eleverne står i en rundkreds på gulvet. Andre gange varierer jeg udtrykket, så de klapper facit, hvilket gør, at de aktivt lytter til melodierne og bruger kroppen og rytmen samtidig. Det vil sige, at jeg i min undervisning bruger tabelsangene som et supplement til den måde, jeg underviser på. For nylig var der en dreng i 1. klasse, der sagde: ”Det er lige som om, at tabellerne sætter sig bedre fast i hovedet”. Det er ikke alle børn, der har lige let ved at knække matematikkens forunderlige kode – ikke på den slaviske vis. Vi lærer alle på forskellige måder, nogen kan bare læse en tekst en gang og derved huske den, andre lærer gennem kroppen og ved at bevæge sig etc. Når eleverne kan tabellerne på remse, laver jeg 2 og 2 Walk and Talk, hvor de på skift skal repetere tabellerne for hinanden. Her har jeg observeret, at de synger kombinationerne for hinanden. Jeg ved, at alle børn kan synge, og når de står sammen og synger tabelsangene, så kan det godt være, at nogen af dem ikke kan det hele, men så kan de kigge på de andre, og i fællesskab får

de alle en succesoplevelse, da man bliver i godt humør af at synge og bevæge sig, og børnene føler, at de alle er en del af et fællesskab. Jeg gør også det, at børnene får lov til at stå oppe på bordene og spille luftguitar til numrene, samtidig med at der er nogen, der danser rundt på gulvet, som jeg har ryddet for borde og stole. Det har været vigtigt for mig at eksperimentere med øvrige didaktiske metoder i form af

at kombinere indlæringen med andre tilgange, så som vendespil, centicubes samt talkort og store taltavler, der hænger på væggene i klasselokalet. Jeg har løbende haft studerende fra læreruddannelsen i praktik, og det er sjovt at observere, at mange af dem selv har lært tabellerne gennem At Gange Med Sange i deres tid i folkeskolen, da det efterhånden er 20 år siden, cd’en blev udgivet. For nylig havde jeg en studerende, der fortalte mig, at da han gik i gymnasiet,

var de begyndt at spille At Gange Med Sange til deres fester på lige fod med Poul Kjøller, da det er melodier, de fleste kan udenad, og alle kan synge med på.


Jesper Fisker OlesenLærer,

Musiker,

komponist & cand. phil. i musik

Kommentarer

Min datter som snart starter i skole, er helt vild med cd´en og elsker at synge med på sangene.

Hun har HELE sit liv haft svært ved at sove og tit og ofte har hun først sovet længe efter midnat (vi har prøvet så godt som alt). Da hun elsker "gange med sange" cd´en gav vi hende lov til at høre cd´en da hun var blevet puttet, overraskende nok faldt hun hurtigt i søvn til den. Nu siger hun stolt at nu har hun lært at falde i søvn om aften, hun skal bare høre "gange cd´en". Så herhjemme har cd´en fået flere funktioner, ikke alene lærer børnene tabellen på en sjov måde, den hjælper også til at få en god "putte tid", og dermed mere voksentid om aften, og bedst af alt min datter får sin gode nattesøvn, også selvom cdén oprindelig nok ikke var tiltænkt til dette foremål. Men når det nu virker... og giver et gladere barn, så er vi bare glade herhjemme.

Venlig Hilsen Tine S


Tak for et godt, sjovt og anderledes undervisningsmateriale til matematik (selv min 9. klasse synger med på ni-tabellen). Men jeg har et mindre problem (læs: dovenskab), jeg vil meget gerne uddele teksterne til mine elever men jeg gider ikke skrive dem af fra cd-coveret ej heller er jeg tilfreds med kvaliteten af en kopi fra dette. Er det ikke muligt, at man via jeres hjemmeside kan hente teksterne mm. således, at sange også kan bruges i fx. musiktimerne?

Fra Martin V


Kære Klaus

Jeg ville bare lige rose dig rigtig meget for din medvirken til ovenstående projekt!

Sangene er rytmiske og melodiøse, og jeg har set nogle af de stille piger "folde sig ud" i matematiktimerne i 2.klasse, når læreren sætter cd-en på ! Fedt !! Dertil kommer, at mange af børnene har lært tabellerne langt hurtigere end de ellers gør ... Matermatiklæreren, som jeg har timer sammen med, sværgrer til cd-en, og har mange lovord til den ! (Hun er i tilgift også musiklærer på stedet - men lad nu det ligge - så du ikke går helt over skyerne ...) Det er et rigtigt vellykket stykke æstetisk pædagogisk og didaktisk værktøj du har været med-ophavsmand til ! Stort til lykke for en rigtig god, original og vellykket "opfindelse" !!! Hav en god uge !

Mvh John S. idrætspædagog 


Kære Klaus

Tillykke med succen. Jeg var til reception på Forlaget Carlsen i sidste uge, og der gik snakken om den geniale ide, som de der århusianere har fået...og nu kommer Thit på 9 år hjem, og synger 5 tabellen for os, og synes bare det er så fedt. Så Klaus "Hit med sangen"!! Men hvor hitter jeg den henne?  Kan jeg købe den via dig eller hvad?

KH Britt


Kære Henning Jensen.

Jeres herlige CD inspirerede mig til at lave en time radio, hvor jeg opfordrede lytterne til at ringe og skrive om alle de rim og remser og anden udenadslære, de lærte i deres skoletid. Det kom der rigtig mange sjove udtalelser. I udsendelsen blev der også spillet flere af jeres sange.Men lyt selv, når du får en CD med udsendelsen.Den får du, når jeg får at vide, hvorhen jeg skal sende den.Tak for inspirationen.

Venlig hilsen Vagn P


Jeg har lige sendt en bestilling og håber at I vil sende cd\'en meget hurtigt. jeg kan forstå at der er stor efterspørgsel. Vores datter har muligvis dyskalkuli (talblindhed)så det er af afgørende betydning for os at købe cd\'en, da vi tror, at det vil hjælpe hende i det hun er meget musikalsk.

Mvh Mikael B


Hej Klaus

Min  gamle  dramalærer.

Jeg lovede at vende tilbage angående min ældste datter (12 år), der har store indlæringsvanskeligheder med matematik. Hun har fået fantastik meget ud af gange med sange. Hun kan alle tabellerne - helt perfekt. Min yngste datter (9 år) har også haft stor glæde af den og kan de fleste nu. Hamrende godt at du har lavet den.

Med venlig hilsen Mikael B


Kære tabeldrenge!!

Tusind tak for det fine bidrag til matematikundervisningen - det er lige, hvad der har manglet. Fik jeres hjemmeside via Karin Mørch, efter utallige forgæves forsøg på at finde jer på jubii, yahoo og utallige sider om undervisningsmidler. Cdén vil bringe lykke hos mine egne børn og da jeg er specialundervisningslærer vil jeg se til at skolen også køber et eksemplar, da børnene også her vil kunne drage stornytte at tabelsangene.

I håbet om et kæmpe salg og tak for den gode ide - sendes hilsner fra Asnæs


Hej Klaus og Henning

Jeg er overbevist om at I er opläget til \"röre i Andedammen\" Syntes at det er sä god en idee at fä ikke kun börn men ogsä at sädan som jeg forstä det..foräldrene med pä noget som jeg for jer häber bliver \"hittet\" Selv er jeg ikke far men kan naturligvis huske som sä mange andre hvordan vi fölte os presset til at terpe..det var der ikke noget fedt i...HVIS I netop med jeres idee kunne formä at fjerne\" det trälse, vil livskvaliteten hos börn og voksne stige i dagens Danmark...og hvem ved mäske vil de sägar blive bedre til at regne...det ville jo ikke göre noget...held og lykke! Hilsen fra en fan af Projektet !

Bente B


Jeg har netop købt - og betalt cdén - den er rigtig god. Kun er jeg ked af, at den har en \"skade\" i 3-tabellen ! Er det en produktionsfejl eller kan man få den ombyttet. Det er ligesom den gør et split-sekunds spolen tilbage - man kan tydeligt høre det når de synger. de synger nemlig \"tre- tabellen\" 2 gange.

Lad mig høre fra jer ? Det er ellers SUPER og eleverne er glade for de gode melodier. Kan man købe noderne så kunne man jo overveje selv at lade børnene spille ?

Venlig hilsen Bente


Tak for en god cd. Den er fantastisk. Er det muligt at købe noderne til melodierne på cd\'en ?

Med venlig hilsen Charlotte C


Jeg har netop brugt CD\'en i 3. klasse og de er vilde med den. Da jeg også er musiklærer - kunne jeg godt tænke mig at noderne også blev udgivet - måske i et enkelt arrangement med xylofoner mm. ER det en mulighed?

Esben R


Jammen det er dog helt utroligt hvad man kan få ud af at gange med sange. Ikke nok med at min 6 årige søn er godt igang med både 2 og 3 tabellen, efter at ha´haft cden i 2 dage, jeg har også selv fået opfriske min tabeller og JEG SYNES PLUDESLIGT AT DET ER SJOVT! Tak for det!!

Annisette D


Hej tabeldrenge!

Jeg synes bare jeg som musik-og matematiklærerstuderende vil sige at det er et fantastisk godt koncept I har lavet. Og at jeg personligt tror det bliver et stort hit ude i folkeskolen.

Med venlig hilsen en "fan" Annisette D


Jeg vil bare sige tak for en fabelagtig CD, som jeg købte for 1 år siden. Nu kan både min 6-årige børnehaveklasse datter og jeg alle de små tabeller - dejligt at nogle vil bruge tid på at tænke indlæring lidt anerledes. Tak.

Annette B


Kære Klaus Rubin og Henning Jensen,

Jeg har hørt jeres cd, og synes vældig godt om den. Hvis det var en mulighed, ville jeg overveje at præsentere den i Gyldendals Børnebogklub. Kunne jeg bede jer kontakte mig. På forhånd tak,

Med venlig hilsen Redaktør Gyldendals Børnebogklub


Hei

Takk for CD!! Har nå hørt den, og liker den godt! Flott musikk! Gleder meg til den norske oversettelsen!

MVH Janne F Høgskolelektor, Det humanistiske fakultet, Institutt for allmennlærerutdanning og spesialpedagogikk, Stavanger


Hej Klaus!

Mine klasser synger tabeller på livet løs - vi kan faktisk hører dem synge på gangene og i pauserne! Og spørger dem om lige og ulige tal - de ved det bare!!  Skolen har sikret sig 3 eksemplarer - en kollega havde købt 2 stk. da jeg kom og anbefalede den (han var løbet ind i den via skolekom.), Ranum har reageret og købt på Sebastians anbefaling og Agnes er sat på skolen i Gjern. Joh, vi (og ikke mindst eleverne) er begejstrede!!

Kærlig hilsen Linda